back

Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності інформує

15 листопада 2012

КОШТИ ФОНДУ ТРЕБА ВИКОРИСТОВУВАТИ ЗГІДНО ЗАКОНОДАВСТВА. ВОНИ ПІД НАДІЙНИМ КОНТРОЛЕМ


Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі – Фонд) забезпечує надання допомог по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах, на поховання, послуг з оздоровлення застрахованих осіб та членів їхніх сімей.

Кошти, спрямовані на фінансування всіх видів допомог, збільшуються щороку у відповідності до зростання рівня оплати праці. За 9 місяців 2012 року Корюківською міжрайонною виконавчою дирекцією за рахунок коштів Фонду, на надання матеріального забезпечення та соціальних послуг, направлено 6 429 тис. грн., тоді як за аналогічний період минулого року 5 278 тис. грн.

Отже, природною є необхідність проведення контрольних заходів з перевірки правомірного, ефективного і цільового використання коштів Фонду страхувальниками та іншими їх отримувачами, а також відшкодуванню збитків, заподіяних бюджету Фонду.

Важливим напрямом заходів є встановлення дієвого контролю за замовленням допомог страхувальниками згідно з заявами-розрахунками, у рамках якого проводиться аналіз їх розмірів, у порівнянні із заробітною платою; упереджується безпідставне віднесення на рахунок Фонду витрат пов’язаних з приховуванням виробничого травматизму; унеможливлюється витрачання коштів Фонду для оплати допомоги по догляду за дитиною в тому випадку, коли дитина фактично була здорова та відвідувала навчальний заклад або садочок тощо.

Корюківською міжрайонною виконавчою дирекцією за 9 місяців 2012 року проведено 35 позапланових перевірок щодо обґрунтованості поданих заяв-розрахунків по яким показник середньоденного розміру допомоги перевищував показник середньоденної заробітної плати більш як у 2 рази (до здійснення фінансування страхувальників) упереджено неправомірних витрат на суму 766,00 грн., що підтверджено відповідними актами, також упереджено неправомірно віднесених витрат за рахунок коштів Фонду по невиробничому травматизму по 13 страхових випадків на суму 10 081,00 грн.

Хочу звернути увагу страхувальників на помилки які допускаються при наданні матеріального забезпечення застрахованим особам. Недоліків багато. Так, при перевірці страхувальників, найпоширенішими порушеннями при обчисленні допомог є: неправильне визначення розрахункового періоду; сум заробітної плати; кількості днів; оплата ЛН після встановлення групи інвалідності; нарахування виплат незалежно від страхового стажу; оплата перших 5 днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів Фонду, а не підприємств, установ, організацій.

Встановлено непоодинокі випадки порушень у використанні санаторно-курортних і дитячих путівок у частині їх видачі застрахованим особам, які насправді не потребували цього лікування та не мали відповідних медичних показань.

Водночас, маємо 146 порушень, які пов’язані у своїй більшості із неправомірною видачею дитячих новорічних подарунків дітям, що досягли віку 14 років.

Зазначу, що в центрі уваги спеціалістів дирекції є і робота комісій із соціального страхування підприємств, установ, організацій: правомірність їх створення, прийняття ними рішень щодо призначення або відмови у наданні матеріального забезпечення, здійснення функцій контролю за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою допомог застрахованим особам, вжиття заходів зі зниження рівня захворюваності, ведення обліку осіб, які часто та довго хворіють.

Здійснення вищезгаданих та інших заходів є запорукою надійного контролю за використанням коштів Фонду і недопущення різного роду зловживань.

Про це повинні знати всі, хто причетний до надання матеріального забезпечення та послуг у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Допомогу від Фонду повинен отримувати той, хто дійсно її потребує.

Отже звертаємо увагу страхувальників, що усі види матеріального забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням призначаються застрахованим особам лише за наявності певних документів. Їх перелік установлено ст.51 Закону № 2240.

Після отримання від застрахованої особи документів, що є підставою для призначення допомоги, комісія (уповноважений) із соціального страхування приймає рішення про призначення матеріального забезпечення.

Засідання комісії мають проводитися не рідше двох разів на місяць, а уповноважений розглядає такі питання у міру надходження відповідних звернень та подання необхідних для їх вирішення документів. При цьому, документи для призначення допомоги з тимчасової непрацездатності, а також допомоги по вагітності та пологах розглядаються комісією (уповноваженим) із соціального страхування не пізніше 10 днів від дня їх надходження, а для призначення допомоги на поховання – не пізніше дня, наступного за днем звернення. Рішення про призначення допомоги або про відмову в її виплаті повинно бути оформлено протоколом засідання комісії із соціального страхування (рішенням уповноваженого).

Оформлений протокол разом із документами, що стали підставою для призначення допомоги, передають до бухгалтерії підприємства, де і розраховують її суму. Розрахувавши суму допомог, що підлягають виплаті працівникам, бухгалтер заповнює заяву-розрахунок. Адже саме цей документ згідно з абзацом другим п.2 Порядку №26 є підставою для отримання страхувальниками-роботодавцями фінансування з ФСС з ТВП.

ЯК ПОДАЄТЬСЯ ЗАЯВА-РОЗРАХУНОК ДО ФОНДУ?

Заява-розрахунок складається за формою, наведеною у додатку до Порядку №26 у двох примірниках, один із яких роботодавець подає до робочого органу ФСС з ТВП за місцем реєстрації. Другий примірник разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначено допомоги, зберігається у страхувальника.

Для забезпечення своєчасності страхових виплат роботодавець має право подавати заяви-розрахунки в міру обробки документів, поданих застрахованими особами, без обмеження періодичності та частоти подання. Таким чином, в інтересах працівника роботодавець має подати заяву-розрахунок до ФСС з ТВП у найкоротші строки після призначення сум допомог комісією із соціального страхування. ФСС з ТВП обробляє наведену в заяві-розрахунку інформацію, перевіряє правильність заповнення передбачених у ній реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також дані про сплату ЄСВ. Після цього приймає рішення про можливість фінансування матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду.

ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ПОДАННЯ ЗАЯВИ-РОЗРАХУНКУ?

Це стосується насамперед травм та нещасних випадків.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 № 270 затверджено «Порядок розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру».

Варто звернути увагу, що комісія (уповноважений) із соціального страхування зобов’язана приймати рішення про призначення матеріального забезпечення (або відмову в призначенні, припинення виплати його повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі листків непрацездатності, брати участь у перевірках, що здійснюють на підприємстві робочі органи відділень Фонду з питань використання страхових коштів, надавати необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірок.

Якщо застрахована особа отримала невиробничу травму, керівникам або головам комісій (уповноваженим) із соціального страхування необхідно оперативно проінформувати робочий орган відділення ФСС з ТВП про кожен випадок невиробничого травматизму та звернутися письмово до Білопільської міжрайонної виконавчої дирекції з проханням включити представника Фонду до складу комісії з розслідування нещасного випадку. За результатами розслідування, у разі погодження усіх обставин, складають та підписують акт за відповідною формою (Н-1, Н-5, НПВ або НТ), а в разі незгоди зі змістом акта розслідування нещасного випадку, письмово викладається своя окрема думка, яка додається до акта.

Таким чином, для включення до заяви-розрахунку випадків невиробничих травм необхідно всебічно розглянути питання обставин її отримання, правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення. Якщо страхувальник не проінформував про нещасний випадок (отримання травми), не надав документів, що підтверджують невиробничий характер травми, та було включено відповідну суму до заяви-розрахунку, міжрайонна виконавча дирекція відділення ФСС з ТВП передбачає:

- виключення зазначеної суми із заяви-розрахунку;

- отримання від страхувальника інформації та підтверджуючих документів про результати розслідування обставин отримання травми;

- проведення перевірки обґрунтованості видачі (за необхідності продовження листків непрацездатності.

Отже, прийняття рішення і констатація правомірності або безпідставності віднесення витрат за рахунок коштів Фонду на отримання фінансування для виплати застрахованим особам матеріального забезпечення з невиробничого травматизму без представника ФСС з ТВП неможливо.

Слід нагадати, що щоквартально, не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним періодом, страхувальники зобов’язані надати до ФСС з ТВП звітність щодо сум використаних коштів відповідно до постанови правління Фонду від 18.01.2011 № 4.


Директор Корюківської МВД ФСС з ТВП Т.О.Єрмоленко
вапр
ууц
цуе
еку
паврва