back

Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої і позашкільної освіти у 2010-2011 навчальному році та завдання на 2011-2012 навчальний рік

01 вересня 2011

У 2010-2011 навчальному році, підсумки якого підводимо, навчально-виховні заклади працювали стабільно, основна увага була спрямована на досягнення основних завдань розвитку освіти — охоплення всіх дітей навчанням і вихованням, забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти, економічних і соціальних гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників, розвитку матеріально-технічної бази закладів освіти.

Неймовірні зміни в житті людської цивілізації потребують пошуку нестандартних і узгоджених рішень, і, як показала практика інших країн, в першу чергу у сфері освіти.

Свідченням уваги до проблем освітньої галузі є проголошений Президентом України на державному рівні 2011 рік — роком освіти та інформаційного суспільства.

І все ж головне в освіті дітей — не освіта, здоров’я важливіше. Реальне погіршення фізичного психічного, морального стану дітей відзначають і медики і педагоги.

За наслідками медичних оглядів лише 15% учнів виявились умовно здоровими. Отже, виходячи із реалій навчально-виховного процесу та стану здоров’я дітей, потребує удосконалення система санітарно-просвітницької роботи, медичного контролю та щорічних медичних оглядів школярів. На жаль, медичні працівники є лише у міських та селищних загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладах.

Завдання педагогів, всіх причетних до навчання і виховання дітей — створення безпечних умов організації навчально-виховного процесу, збереження і поліпшення здоров’я вихованців.

Не знижується рівень травматизму серед школярів. Протягом минулого навчального року отримали травми під час навчально-виховного процесу 11 дітей, 9 з них — на перервах, 1 — у групі продовженого дня, 1 — під час навчально-виховної практики. Випадки травматизму учнів зафіксовані у міських школах №1 -6, №4 — 1, гімназії — 2, Будянській — 1.

Зазначена ситуація стану травматизму обумовлена низкою причин, серед яких є незнання і нехтування школярами правил безпечної поведінки, формальна організація проведення інструктажів з техніки безпеки, недостатня ефективність заходів щодо попередження трагічних випадків.

Завдання педагогів, батьків — виховувати у дітей відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих, і не останню роль у цьому відіграють заняття фізичною культурою.

З цією метою щорічно проводиться районна Спартакіада школярів, в якій І місце серед загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів зайняла команда міської школи №1, а серед загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів — команда Прибинської.

У формуванні фізичного, психічного та соціального здоров’я школярів значну роль відіграють заняття у секціях і гуртках фізкультурно-оздоровчого спрямування. Всього у загальноосвітніх та позашкільних закладах працювало 39 таких гуртків, які відвідувало 498 учнів.

Резерви є: необхідно всіх дітей повернути на спортивні майданчики, запровадити фізкультхвилинки не лише у початковій ланці, покращувати матеріально-технічну базу шкіл, особливо для занять зимовими видами спорту.

Необхідною умовою збереження здоров’я дітей є організація повноцінного харчування. Рівень забезпеченості учнів 1-11 класів харчуванням становить 92,3% (обл. — 82,2%).

Майже всі учні харчуються у Шишківській, Білошицькослобідській, Сахутівській, Охрамієвицькій, найменше учнів охоплено харчуванням у Перелюбській, Холминській, Жуклянській загальноосвітніх школах (65-75 %).

Відповідно до ст.5 Закону України «Про охорону дитинства» за рахунок коштів місцевого бюджету організовано харчування всіх учнів початкової ланки, безкоштовно харчуються діти-сироти, позбавлені батьківського піклування та з малозабезпечених сімей.

При недостатності бюджетного фінансування для поліпшення харчування залучаються позабюджетні кошти: шефська, спонсорська допомога, продукти, вирощені на пришкільних ділянках. Кожна школа повинна мати пришкільну ділянку і сад. Це не лише покращить харчування учнів а і привчить дітей до праці, що має надзвичайно велике виховне значення.

Проблемним було харчування 1694 учнів у 8 школах, розташованих у зоні радіоактивного забруднення. Протягом навчального року змінювався організатор харчування. ДП МОУ «Білоцерківський військовий торг» безпідставно знижувало грошову вартість дітодня, збільшувало торгівельну націнку, що істотно погіршувало якість харчування учнів. Незважаючи на рішення Київського господарського суду до цього часу не погашена заборгованість за оренду приміщень, майна, комунальні послуги у сумі 185197 грн.

З 1 квітня ПП «Юність Київщини» покращило якість харчування, але з 1 грудня знову можливі зміни. Така нестабільність негативно впливає на організацію харчування учнів, але, на жаль, від нас це не залежить.

Основне завдання, що ставиться у наступному навчальному році — збільшити охоплення учнів гарячим харчуванням, покращувати його якість. 100% повинні харчуватись учні, що підвозяться, тобто перебувають поза домівкою довше ніж інші діти. Минулого навчального року їх було 464 ( 15,9%).

Занепокоєння викликає той факт, що із 12 автобусів, задіяних на підвозі, 7 перебувають в експлуатації понад 10 років та не завжди відповідають технічним вимогам.

З метою збереження життя і здоров’я дітей питання обслуговування транспорту, дотримання правил безпеки під час перевезення перебували під підвищеним контролем. З 1 вересня 2010 року введені посади вихователів для супроводу дітей. Впорядковано систему передрейсових медичних оглядів водіїв шкільних автобусів. Але стан сільських доріг, по яких курсують шкільні автобуси, потребує покращення, відсутня база для ремонту автобусів.

Є нагальна потреба мінімум у 3 автобусах, що дало би можливість розвантажити діючі маршрути, і, що досить важливо для дітей, пізніше випускати автобуси на маршрут вранці.

Складовою збереження та відновлення здоров’я учнівської молоді є залучення школярів до змістовного літнього відпочинку та оздоровлення.

Слід відзначити, що і цього року наймасовішою організаційною формою відпочинку стали дитячі відпочинкові табори з денним перебуванням школярів, яких на базі навчальних закладів району функціонувало 16 з тривалістю оздоровчої зміни 14 днів. У них 990 школярів отримали змістовне дозвілля та повноцінний відпочинок. У Італії та Іспанії відпочивало 20 дітей.

У районному сезонному позаміському закладі оздоровлення та відпочинку «Зелений гай» с.Наумівка впродовж двох змін влітку оздоровлено 180 дітей району.

На підготовку закладів до періоду оздоровлення, оздоровлення та відпочинок учнів в межах району із районного бюджету використано 388437 грн.

Особливе занепокоєння викликає високий рівень захворюваності дітей на розлади психіки. Серед чинників, які підвищують ризик виникнення нервово-психічних розладів та порушення психічного здоров’я і форм поведінки у підлітків, значну роль відіграють конфлікти в родині та непорозуміння в колі однолітків.

Психолого-педагогічний супровід навчального процесу у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах забезпечують практичні психологи та соціальні педагоги . 6 із 8 ДНЗ та третина загальноосвітніх шкіл не мають таких спеціалістів, що значно ускладнює роботу з дітьми і підлітками.

Пропагування усвідомленого ставлення до цінності власного здоров’я у 14 закладах реалізується через курс за вибором «Школа проти СНІДу», у Савинківській ЗОШ — за програмою «рівний-рівному». Проте, у учнівському середовищі спостерігається той факт, що частина школярів не використовує навички здорового способу життя на практиці.

Особливої уваги потребують підлітки, схильні до правопорушень. На обліку у кримінальній міліції у справах дітей перебували 5 неповнолітніх, які були учасниками злочинів, з них 2 учні Холминської, 1 — Охрамієвицької, 1 — Корюківської № 1, 1 — Будянської шкіл. Намітилась тенденція щодо зменшення кількості правопорушників. Станом на 16.08.2011 на обліку у кримінальній міліції у справах дітей перебуває 3 неповнолітніх. Зменшилась кількість учнів, які перебувають на внутрішкільному обліку у поточному році з 42 до 35. Завдання педагогів, і сім’ї - перевиховання дітей та запобігання вчиненню ними нових злочинів.

І не останню роль у цьому відіграє організація змістовного дозвілля школярів. Практику проведення міжшкільних, шкільних вечорів у начальних закладах слід продовжувати, шукаючи нові форми їх проведення, відволікаючи учнів від вулиці і не дитячих закладів відпочинку.

Обов’язкові рейди рад профілактики спільно з правоохоронними органами у місця відпочинку учнівської молоді поза школою.

Усі підлітки «групи ризику» залучені до участі у фізкультурно-спортивних, технічних, творчих гуртках, об’єднаннях за інтересами. Позитивний досвід правовиховної роботи мають Сядринська, Савинківська, Козилівська, Забарівська школи.

В основі нової гуманітарної політики Президента України — дитина. Отже, школа стає середовищем виховання нової людини.

Педагогічними колективами здійснюється комплекс заходів, щодо організації цілісного виховного процесу в закладах освіти, спрямованого на забезпечення життєдіяльності учнівських колективів, розвиток особистості, тісну співпрацю з батьківським комітетом та громадськістю.

Раціональне планування, скоординованість усіх дій, що забезпечують цілісність та ефективність виховної роботи, відслідковується в Корюківській гімназії, Перелюбській, Сядринській, Наумівській загальноосвітніх школах.

Останнім часом спостерігається загальне поширення такого явища як соціальне сирітство, зумовлене ухиленням або відстороненням батьків від виконання своїх обов’язків щодо неповнолітньої дитини. Тому предметом особливої уваги і турботи є поліпшення соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, створення умов для життєдіяльності осіб з обмеженими можливостями.

У закладах освіти району навчалось і виховувалось 71 дитина-сирота та дитина, позбавлена батьківського піклування, 52 дітей-інвалідів, 473 дітей з багатодітних родин.

Запроваджений у районі день дитини покликаний привернути увагу до таких дітей, і родин, в яких вони виховуються, бо, на жаль, не завжди приділяється їм належна увага і надається допомога з боку педагогічних колективів шкіл, в яких ці діти навчаються (Рибинська ЗОШ І-ІІІ ст.).

Фундамент освіти і основа формування особистості закладаються в дошкільному віці. Тому саме дошкільну освіту треба вважати вищою.

Внесено зміни до Закону. Дошкільна освіта (5-6 років) стала обов’язковою. Для п’ятирічок затверджено програму «Впевнений старт».

Позитивним напрацюванням в цьому плані є робота груп з підготовки дітей до шкільного навчання, організованих при загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, які відвідувало 58 малят 5-річного віку. Крім того, на базі Корюківського і Холминського позашкільних навчальних закладів працювали гуртки «Школярик», в яких підготовкою до школи було охоплено 39 дітей.

У 8 дошкільних навчальних закладах суспільним дошкільним вихованням охоплено 607 дітей, що складає 45, 2%, щ на 1,4% більше минулого року, по області — 58,2%. Охоплення дітей всіма формами дошкільної освіти складає 58% (вимога -75%).

Не залишаються поза увагою і дошкільнята, які потребують корекції фізичного розвитку. Для задоволення потреб таких дітей працюють дві групи компенсуючого типу для дітей з вадами мови на базі міських дошкільних навчальних закладів та група для дітей з вадами зору у Корюківському дошкільному закладі №1 «Дельфін».

Високий рівень освітніх послуг забезпечують Корюківські дошкільні навчальні заклади №1 «Дельфін» та №4 «Веселка».

Відбувся Перший Всеукраїнський з’їзд працівників освіти, делегатом якого була Віра Олексіївна Рябченко, завідувачка ДНЗ №1 «Дельфін».

Прийнята районна програма розвитку дошкільної освіти до 2017 року.

Одночасно з позитивними зрушеннями у дошкільній освіті існує ряд проблем.

Потребує покращення харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, особливо міських.

Недостатнім залишається охоплення дітей дошкільною освітою.

Тільки у 5 сільських населених пунктах є дошкільні навчальні заклади.

Тривають роботи з відновлення дошкільного закладу у с.Козилівка. Єдиною причиною їх затримки стали складність і тривалість тендерних процедур. Аналогічна робота проводиться у Охрамієвичах і Перелюбі, де на базі шкіл будуть відкриті ДНЗ.

Відділу освіти спільно з органами місцевого самоврядування необхідно вжити заходів щодо збільшення охоплення дітей дошкільною освітою, приведення мережі закладів відповідно до потреб населення, підвезення дітей до дошкільних закладів.

Чого ми навчаємо дітей, навіщо саме цього! В якому обсязі і послідовності. Все це і є основні питання змін в освіті.

Стандарти загальної середньої освіти не змінювалися в Україні вже десять років. Постановою Кабінету Міністрів від 20 квітня 2011 нарешті затверджений Державний стандарт початкової загальної освіти, упровадження якого розпочнеться з 1 вересня 2012 року. Ним визначено зміст початкової загальної освіти. Передбачено також введення нових Типових навчальних планів початкової школи. Все це забезпечить наступність дошкільної і початкової освіти.

Вивчення англійської мови розпочнеться з 1 класу, інформатики — з 2. Чи не постане знову проблема відсутності підручників, чи маємо ми для цього відповідний кадровий потенціал.

Для розробки державних стандартів базової та повної загальної середньої освіти проведено моніторинг навчальних досягнень учнів 5-11 класів у вигляді підсумкових контрольних робіт, результати якого свідчать, що найгірші знання учні мають з англійської мови (15% - початковий рівень, 47% - високий і достатній). Непогано діти володіють державною мовою (6% - початковий рівень, 67% - високий і достатній) та в достатній мірі мають знання з геометрії (6% - початковий рівень, 62% - високий і достатній). Жоден учень не показав знання на початковому рівні у Охрамієвицькій, Перелюбській,, Білошицькослобідській, Шишківській школах. Найбільше учнів виконали контрольні роботи на початковому рівні у Савинківській (українська мова — 21%, англійська мова — 28%, алгебра — 38%, геометрія — 25%), Корюківській ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 (українська мова — 15%, історія України — 17%, англійська мова — 19%, алгебра — 13%, геометрія — 6%), Олександрівській ЗОШ І-ІІІ ступенів (українська мова — 14%, історія України — 10%, англійська мова — 18%, алгебра — 17%, геометрія — 5%).

У непростих умовах функціонує впродовж останніх років мережа загальноосвітніх навчальних закладів району. Її реформування вимагає системного і зваженого підходу через суттєве зменшення учнівських контингентів.

У 2010-2011 н.р. у районі функціонувало 22 загальноосвітні навчальні заклади, в яких навчалося 2924 учні.

У 9 загальноосвітніх закладах відсутні повні 19 класів.

За останні 5 років контингент учнів зменшився майже на 800 дітей, середня наповнюваність класів-комплектів за цей же період зменшилась із 17,1 до 16,34, але це найкращий показник серед сільських районів області.

Проблемою залишається недостатня наповнюваність сільських шкіл, а таких у районі — 41%. Середня завантаженість закладів освіти не досягає і 50%. Так, лише Козилівська ЗОШ завантажена на 205%, міські — на 70%, Перелюбська, Забарівська, Жуклянська, Шишківська — менше ніж на 30%. І якщо у міських, Холминській, Козилівській школах на одного вчителя припадає 10-12 учнів, то у малокомплектних — 3-4 учні.

Це обумовлює додаткові навантаження на бюджет. Так, вартість утримання одного учня у Будянській, Шишківській загальноосвітніх школах складає відповідно 17280 і 12408 грн., що втроє більше ніж у Корюківській міській №1. Середня вартість утримання одного учня по району складає 6880 грн., що дещо менше ніж по області — 7147 грн., але більше, ніж розрахунковий показник Міністерства фінансів України у 2010 році- 6259 грн.

Питання оптимізації мережі залишається на порядку денному. Хоча процес і стримується відсутністю нових шкільних автобусів, але він неминучий.

Вкрай необхідно розуміння цих проблем сільськими громадами, без згоди яких, поки що, закриття чи реорганізація шкіл не допускається.

З метою кооперації загальноосвітніх навчальних закладів району для забезпечення доступності та якості надання освітніх послуг створено мережу освітніх округів із центрами у опорних школах. Забезпечення підвезення учнів, спільна методична і освітня діяльність — такі основні напрямки роботи округів.

Кожна опорна школа повинна мати автобус для підвезення учнів, облаштовану їдальню, спортивний зал, відповідну матеріальну базу навчальних кабінетів, врешті, теплі вбиральні. Така робота вже розпочата: придбано меблі у їдальню міської школи №1, облаштовано внутрішні туалети у Холминській, триває їх капітальний ремонт у першій школах, придбано сантехніку, замінено лінолеум на ІІ поверсі у Перелюбській школі.

Одним із шляхів поліпшення якості освіти є упровадження профільного навчання у старшій ланці.

У 2010-2011 н.р. функціонувало:

- 13 профільних класів, в яких навчалось 335 старшокласників ( 69%, обл. — 86,6%),

- 22 класів з поглибленим вивченням предметів, охоплено 341 учня (12%, обл. - 13,6%).

Стоїть завдання розширення мережі профільних класів , особливо, у сільських школах.

Актуальною в забезпеченні профілізації старшої школи залишається роль міжшкільного навчально-виробничого комбінату, на базі якого функціонують групи технологічного профілю. Цього року заклад отримав ліцензію на надання послуг із здійснення професійної підготовки учнів за спеціальністю «водій категорії С».

У 2010-2011 н.р. на належному рівні проведено державну підсумкову атестацію, як форму контролю за відповідністю освітнього рівня випускників загальноосвітніх навчальних закладів. Здійснено випуск 323 учнів 9 класу та 130 учнів 11 класу. Свідоцтво з відзнакою отримали 11 випускників основної школи. 10 претендентів на нагородження золотою і срібною медалями (7,7% , по області - 8,4%) підтвердили свої знання та отримали нагороди за високі досягнення у навчанні.

І цього року на базі міської школи № 1 у період з 2 по 16 червня працював міжрайонний пункт тестування, де зовнішнє незалежне оцінювання з 4 предметів проходили всі бажаючі вступити у 2011 році до вищих навчальних закладів з Корюківського, Щорського, Семенівського та Новгород-Сіверського районів. Високий рівень проведення ЗНО засвідчує подяка Київського регіонального центру оцінювання якості освіти на адресу всіх хто був задіяний до його проведення.

Матеріали центру оцінювання щодо підсумків ЗНО в розрізі районів і 8 шкіл, учні яких проходили тестування, проаналізовані на засіданнях методичних обєднань вчителів-предметників. Слід відзначити Савинківську ЗОШ, випускники якої показали найкращі знання з усіх предметів (183 — 195 балів), Сядринську , №4, Козилівську, Перелюбську— випускники яких фігурують найчастіше серед тих, хто набрав менше 124 балів.

У цілому ж, тільки з української мови і географії є результати вище 190 балів, найбільше учнів набрали менше 124 балів теж з географії, хімії і англійської мови.

У центрі уваги освіти завжди є обдаровані діти.

Традиційно 19 обдарованим дітям, переможцям обласних та Всеукраїнських конкурсів, олімпіад з базових дисциплін і 27-ми дітям-сиротам, дітям-інвалідам та дітям, позбавленим батьківського піклування, які навчалися на 7-12 балів, було вручено стипендії Корюківської райдержадміністрації та районної ради на загальну суму 7 тис. грн.

Крім того, учениця Наумівської ЗОШ І-ІІІ ст., вихованка Корюківської ДЮСШ Росла Ольга, переможець районних, обласних, Всеукраїнських змагань з лижних перегонів, отримує обласну стипендію.

67 учнів навчальних закладів району взяли участь у 15 обласних олімпіадах з базових дисциплін. Прикро, що з кожним роком погіршується у загальному підсумку результат участі району у обласних олімпіадах: 6, 9, минулого року — 12, і цього — 14 місце ( 9 дипломів: міська школа №1 — 5, Корюківська гімназія — 3, Холминська ЗОШ І-ІІІ ст. — 1).

Недостатньо організована робота щодо залучення обдарованих дітей до дослідницьких робіт Малої академії наук України. У цьому напрямку працюють тільки педагогічні та учнівські колективи Корюківської гімназії і міської школи №1. Переможцем обласного етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН став учень 10 класу Корюківської гімназії Єзловецький Дмитро, виборовши диплом ІІІ ступеня.

Керівникам навчальних закладів необхідно активізувати роботу з обдарованими дітьми, ефективніше використовувати варіативні години навчального плану, враховуючи потужний педагогічний потенціал,адже 44% вчителів мають вищу кваліфікаційну категорію ( обл.- 42%)

Започатковано змагання юних ерудитів «Віват, інтелект!», надалі вони будуть традиційними. Переможець районного етапу команда Холминського БТДЮ братиме участь в обласному. Гуртки із розвитку інтелектуальних здібностей учнів повинні працювати у кожному навчальному закладі.

По-новому треба дивитись сьогодні на позашкільну освіту, тому що вона є чи не єдиною формою, де дитина може реалізуватися у творчості.

Збережено мережу позашкільних навчальних закладів району. У 2010-2011 навчальному році в районі функціонувало 3 позашкільні навчальні заклади, у яких у 97 гуртках та секціях здобували додаткові знання, вміння і навички 1390 вихованців, що становить 48 % від загальної кількості дітей шкільного віку (обл. — 40,8 %). Триває робота зі створення умов для здобуття позашкільної освіти дітьми сільської місцевості шляхом відкриття гуртків на базі сільських шкіл. Таких гуртків працювало 17, де навчалось 303 учні, але їх мережу треба розширювати.

Прийнята районна «Програма розвитку позашкільної освіти району та підтримки обдарованої молоді на період до 2015 року». Вже з початку року на покращення матеріально-технічної бази позашкілля (придбання комп’ютерної техніки, спортивних костюмів і інвентаря, танцювального взуття, тканин, пошиття концертних костюмів) з районного бюджету виділено кошти у сумі 48816 грн.

Запровадження в навчально-виховний процес шкіл інформатизаційно-комунікаційних технологій є вимогою часу. Без цього не можливо забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів.

У закладах освіти району працює 277 одиниць комп’ютерної техніки, обладнано 19 комп’ютерних класів. Комп’ютерні класи 6 навчальних закладів підключені до мережі Інтернет за допомогою телефонної лінії.

Важливим показником забезпеченості навчально-виховного процесу комп’ютерною технікою є кількість учнів на один комп’ютер, вона складає — 10,5, по області — 13,8.

Прийняті обласна та відповідна районна Програми «Забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів ліцензійними електронними засобами навчального призначення та мультимедійним обладнанням на 2011-2016 роки». Район спрацював на випередження: ще на початку року за кошти районного бюджету інтерактивне обладнання було придбане для гімназії та Холминської, а мультимедійне — міської №4 та Наумівської шкіл.

Надзвичайно важливо, щоб ця дороговартісна техніка не простоювала, а використовувалась щодня у навчально-виховному процесі.

150 педагогічних працівників пройшли навчання за програмою «Інтел. Навчання для майбутнього», що становить 37 % від загальної кількості вчителів. Вимога Міністерства освіти і науки, молоді та спорту 100-відсоткове оволодіння вчителями до кінця 2011 року, року інформаційного суспільства, основ інформаційно-комунікаційних технологій. Кожен вчитель, незалежно від рівня своєї кваліфікації, віку повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог високотехнологічного суспільства. Без цього він буде не цікавий учням. Цього вимагає нове Положення про атестацію педагогічних працівників.

Робота закладів освіти у значній мірі залежить від правильного добору та розстановки педагогічних і керівних кадрів, їх атестації, курсової підготовки, підвищення професійної та фахової майстерності.

Навчально-виховний процес у навчальних закладах району забезпечує 505 педагогічних працівників, в т.ч. 76 — у дошкільних, 36 — у позашкільних, 393 — у школах району. 374 вчителі загальноосвітніх закладів мають повну вищу освіту, що складає 97,2 %., 55 (14% ) мають педагогічні звання «учитель методист», «старший учитель».

Лише 7% вчителів мають вік до 30 років, 62% - від 41 до 50, 21% — понад 50 років . Кількість працюючих пенсіонерів щороку збільшується — 20,5% (другі по області), минулого навчального року — 19, 5 % (по області — 15,1%).

Молодь неохоче іде у школи. Лише 5 молодих спеціалістів приступило до роботи у навчальних закладах, ще 5, які мали направлення у район, зникли у невідомому напрямку.

У 2010-2011 навчальному році курсову перепідготовку пройшло 88 педагогічних працівників. З них за очною формою — 59 вчителів, за дистанційною — 29. 14 вчителів пройшли курсову перепідготовку з оздоровленням при санаторії-профілакторії.

З метою підвищення творчої активності вчителів, їх професійної майстерності проведено ряд районних конкурсів. Активними їх учасниками та переможцями стали педагогічні працівники Корюківської гімназії, міських шкіл № 1 та №4, Холминської і Сядринської ЗОШ І-ІІІ ст.

Змістовну та результативну внутрішкільну методичну роботу організовано в Корюківській гімназії, Корюківській ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Олександрівській ЗОШ І-ІІІ ст.

Важливу роль у забезпеченні успішного впровадження якісних змін, що відбуваються в освітній галузі, безумовно, відіграє процес управління. Це потребує висококваліфікованих управлінських кадрів.

Директор школи — ключова фігура системи освіти. Системний підхід до управлінської діяльності простежується у роботі директорів Корюківської гімназії (Якушина Віра Сергіївна), Корюківської ЗОШ І-ІІІ ст.. №1 (Лізіна Лариса Олександрівна), Олександрівської (Кушніренко Віра Вікторівна), Забарівської (Тищенко Алла Сергіївна).

Поряд з певними напрацюваннями, упущення та проблеми було виявлено в роботі директорів Охрамієвицької (Пилипець Любов Олександрівна), Наумівської (Рябець Світлана Іванівна), Рибинської ЗОШ І-ІІІ ст. (Бондаренко Наталія Дмитрівна).

Послаблення управлінського контролю гальмує здійснення реформ, що забезпечують подальший розвиток освіти та негативно впливає на якість освітніх послуг.

Основною формою контролю визначеною на законодавчому рівні є державна атестація навчальних закладів, яка дає можливість об’єктивно оцінити роботу шкіл з метою покращення ефективності їх діяльності. У 2010-2011 навчальному році проведено атестацію двох закладів освіти: Білошицькослобідського дошкільного навчального закладу «Струмочок», Жуклянської ЗОШ І-ІІ ступенів. Ці заклади здійснюють освітню діяльність на достатньому рівні.

Необхідною умовою сталого розвитку освіти є належне її фінансування.

Упродовж останніх років освітяни реально відчули позитивні перетворення, які спрямовані на підвищення престижності і суспільної ролі вчителя. Середня заробітна плата вчителя у 2011 році склала — 2600 грн, у 2010 — 2200 грн., у 2009 — 1933 грн. Своєчасно виплачено відпускні і матеріальну допомогу на оздоровлення вчителям, для чого знадобилось 3 млн. грн.

У 2011 році загальні бюджетні призначення освітніх закладів склали 28 млн.035 тис. грн. Із загального обсягу видатків на освіту

- 82,5 % (2010 рік - 76 %) складають видатки на заробітну плату з нарахуваннями;

- 11,5 % (16 % )- енергоносії;

- 1,9% (3 % ) - харчування;

- 2 % - видатки на підвіз учнів;

- 3 % - всі інші видатки.

Фінансова забезпеченість інших потреб галузі вимагала покращення. Вживалися активні заходи щодо залучення спеціальних коштів — це кошти спонсорів, шефів та кошти від надання платних послуг.

За 8 місяців 2011 року спеціальний фонд склав 530 тис. грн., з них 160 тис. — це кошти, залучені для покращення матеріально-технічної бази Корюківською гімназією.

На сьогодні всі навчально-виховні заклади району готові до роботи. За рахунок благодійної допомоги батьків, шефів, спонсорів проведені поточні ремонти приміщень. Завдяки співпраці громад з ПРООН завершено заміну вікон на енергозберігаючі у Козилівській, Сядринській, Олександрівській школах, замінено 38 вікон у Перелюбській ЗОШ І-ІІІ ст. Слід негайно розпочати таку роботу і у Наумівці, Савинках.

Завершуються роботи з підготовки систем опалення та шкільних котелень цьогоріч. Повірені лічильники газу, води, тепла. Проведено цілий комплекс заходів з підготовки шкільних їдалень.

Коштом районного бюджету впорядкувано систему водовідведення у міській ЗОШ №4.

Досить актуальним на сьогодні є питання енергозбереження. В усіх навчальних закладах освіти запроваджені енергетичні паспорти з розробленими питомими нормами витрат споживання паливно-енергетичних ресурсів.

Восени 2010 року завершено заміну газових котлів на економічніші у Холминській, Савинківській школах.

Ведуться роботи по забезпеченню навчальних закладів паливом: завезено торфобрикету — 92 т (100% від потреби), вугілля — 207 т (60 % від потреби), заготовлено 415 м3 дров (при потребі 631 м3) (65,4 %).

На часі — використання альтернативних та місцевих видів палива. За останні 5 років у зв’язку із збільшенням використання дров та торфобрикету потреба закладів освіти у вугіллі зменшилась у 2,3 рази. Спільно з держлісгоспом ідуть роботи по заміні котла на такий, що буде працювати на щепі у Холминському БТДЮ.

За поданою у доповіді інформацією - величезний обсяг праці, яку з високою відповідальністю здійснили всі категорії працівників закладів та установ освіти району в минулому навчальному році. Я складаю глибоку подяку від щирого серця всім, хто робив свою роботу на високому професійному рівні, зацікавлено і творчо.

За кілька днів розпочнеться новий навчальний рік. На сьогодні навчальні заклади району готові прийняти учнів.

Відділу освіти спільно з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, широкою громадськістю слід консолідувати всі зусилля для забезпечення якісної освіти. Лише спільними зусиллями держави, батьків та молоді ми можемо створити таку освітню модель, яка буде служити і загальним інтересам, і кожній дитині зокрема.

вапр
ууц
цуе
еку
паврва