back

07 серпня 2015

Процедура вступу в колективний трудовий спір (конфлікт) на виробничому рівні


При вступі в колективний трудовий спір (конфлікт) на виробничому ріні слід керуватися Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» та наступними підзаконними нормативними актами 2014 року:

- Положенням про порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілок;

- Положенням про порядок і строки розгляду роботодавцем або уповноваженою ним особою, організацією роботодавців, об'єднанням організацій роботодавців вимог найманих працівників, профспілки.

Як показує практика, при вступі працівників в колективний трудовий спір допускаються помилки, які в кінцевому рахунку призводять до затягування вирішення конфлікту, а іноді й до застосування крайніх засобів, які не завжди є правомірними. Переважно це допускаються через ігнорування чи формальне ставлення сторонами спору до вимог чинного законодавства, а також низький рівень правової культури.

Відповідно до Положення про порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілок вимоги найманих працівників на виробничому рівні формуються і затверджуються загальними зборами (конференцією) найманих працівників або формуються шляхом збору підписів і вважаються чинними за наявності не менше половини підписів членів трудового колективу підприємства, установи, організації чи їх структурного підрозділу.

Разом із висуненням вимог загальні збори (конференція) визначають орган чи особу, які будуть представляти їх інтереси.

Досить часто при формуванні своїх вимог наймані працівники висувають вимоги, які не передбачені ст. 2 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».

Так, наприклад найманими працівниками комунального підприємства «Варва-Водоканал» була висунута вимога до Варвинської селищної ради: «Погасити борг до Пенсійного фонду».

У ПАТ«Прилуцький завод «Білкозин» висувалася така вимога: «Надати трудовому колективу план виходу із кризи».

Вимоги найманих працівників, профспілки чи об'єднання профспілок оформляються відповідним протоколом і надсилаються роботодавцю або уповноваженій ним особі, організації роботодавців, об'єднанню організацій роботодавців, які зобов'язані їх розглянути та повідомити про своє рішення у триденний строк з дня одержання вимог.

Днем одержання вимог є день їх реєстрації у журналі (книзі) вхідної кореспонденції, яка ведеться відповідним структурним підрозділом чи самим роботодавцем або уповноваженою ним особою на підприємстві, в установі, організації, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців.

В процесі реєстрації вимог, що надійшли на розгляд, на протоколі, в якому вони зазначені, робиться відповідна помітка щодо дати реєстрації та вхідного номера.

У випадку надходження вимог поштою рекомендованим листом з повідомленням днем одержання вимог є день вручення роботодавцю або уповноваженій ним особі, організації роботодавців, об'єднанню організацій роботодавців відповідного конверта (із вкладеними в нього вимогами), про що свідчитиме його особистий підпис або підпис працівника, який відповідає за діловодство, на поштовому повідомленні про вручення. Записи у журналі вхідної документації в такому випадку здійснюються в день фактичного одержання поштового відправлення.

Але, як показує практика, вищезазначені вимоги не завжди дотримуються що призводить до безпідставного затягування найманими працівниками реєстрації колективних трудових спорів.

Якщо задоволення вимог виходить за межі компетенції роботодавця або уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців, вони зобов'язані надіслати їх у триденний строк з дня одержання вимог власнику або до відповідного вищестоящого органу управління, який має право прийняти рішення та невідкладно письмово повідомити про це представників найманих працівників, окремої категорії найманих працівників, профспілки. При цьому строк розгляду вимог кожною інстанцією не повинен перевищувати трьох днів.

Загальний строк розгляду вимог і прийняття рішення (з урахуванням часу пересилання) не повинен перевищувати тридцяти днів з дня одержання цих вимог роботодавцем або уповноваженою ним особою, організацією роботодавців, об'єднанням організацій роботодавців до моменту одержання найманими працівниками чи профспілкою повідомлення від роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців, власника, відповідного вищестоящого органу управління про прийняте рішення.

У зв’язку із зазначеним, зазвичай роботодавець вважає, що має право надати відповідь протягом 30 днів, або посилається на Закон України «Про звернення громадян», в якому також відведено термін 30 днів на надання відповіді на звернення громадян. Цей чинник також впливає на свідоме затягування роботодавцем процедури вступу в колективний трудовий спір (конфлікт).

Колективний трудовий спір (конфлікт) виникає з моменту, коли уповноважений представницький орган найманих працівників, категорії найманих працівників, колективу працівників або профспілки одержав від роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців повідомлення про повну або часткову відмову у задоволенні колективних вимог і прийняв рішення про незгоду з рішенням роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців або коли строки розгляду вимог закінчилися, а відповіді від роботодавця, уповноваженої ним особи, організації роботодавців, об'єднання організацій роботодавців не надійшло.

Про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) орган, який представляє інтереси найманих працівників або профспілки, зобов'язаний у триденний строк письмово проінформувати роботодавця, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням підприємства та відділення Національної служби посередництва і примирення.

На цьому етапі наймані працівники часом порушують строки інформування відділення НСПП про виникнення колективного трудового спору (конфлікту), що затягує процедуру реєстрації спору Національною службою посередництва і примирення.

Оскільки жоден трудовий спір не є типовим і відповідно не може бути вирішеним за чітко вираженим стандартом, слід підходити до врегулювання конфліктних ситуацій індивідуально з урахуванням в кожному конкретному випадку особливостей та специфіки конфлікту. З метою ефективного та оперативного вирішення колективних трудових спорів відділення НСПП в Чернігівській області активно надає сторонам соціально-трудових відносин консультації та рекомендації з посиланням на реальні шліхи вирішення розбіжностей, варіанти досягнення згоди.

Яскравим прикладом врегулювання конфлікту є вирішення колективного трудового спору між найманими працівниками та ПАТ «Чернігівобленерго». Основна вимога стосувалась погашення заборгованості із виплати заробітної плати.

Розгляд спору здійснювався трудовим арбітражем, до роботи якого було залучено представників Чернігівської обласної державної адміністрації та Незалежної галузевої професійної спілки енергетиків України.

Під час засідань трудовим арбітражем заслухано представників сторін спору, вивчено матеріали по суті справи і за результатами прийнято рішення стосовно правомірності вимоги найманих працівників, яка підлягає задоволенню. Так, заборгованість із виплати заробітної плати найманим працівникам ПАТ «Чернігівобленерго» була повністю погашена.

У процесі вирішення колективного трудового спору (конфлікту) відділення НСПП проводило узгоджувальні зустрічі сторін та надавало відповідні рекомендації, надсилало звернення до місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, інформувало керівництво Чернігівської облдержадміністрації, Деснянської районної у місті Чернігові ради про хід вирішення конфлікту.

Інколи наймані працівники ігнорують положення вимог ст.17 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» щодо застосування страйку як крайнього засобу (коли всі інші можливості вичерпано) вирішення колективного трудового спору (конфлікту). Наприклад, замість того, щоб дочекатися відповіді другої сторони конфлікту та повідомити про виникнення колективного трудового спору відділення НСПП, наймані працівники вже мають намір вдатися страйку.


Ми завжди раді Вам допомогти!



Максименко М.В.,
в.о.начальника відділення
Національної служби посередництва і примирення
в Чернігівській області.



Довідка

Консультації та роз'яснення щодо застосування положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" при виникненні розбіжностей між найманими працівниками та роботодавцями можна отримати за телефоном: 77-62-77 або безпосередньо у відділенні НСПП в Чернігівській області за адресою: м. Чернігів, вул. П’ятницька 39, 1, к. 909.

вапр
ууц
цуе
еку
паврва